Krole.pl - hodowla królików, informacje i porady dla hodowców

Najciekawsze komentarze
Autor: ~db rada (2024-04-13 13:01:37)
Temat:

JEST SPOSÓB !!!


Zaparzcie szałwię i rumianek na pół szklanki wody a gdy ostygnie małą strzykawką ( bez igły ) wstrzyknijcie królikowi do pyszczka, kilka razy dziennie. Strzykawka lub coś podobnego plastikowa nie szklana bo pęknie w pyszczku. Masujcie też [...]
Autor: ~Kicki (2023-09-13 16:27:03)
Temat:

Kicki angory


Te króliczki są na prawdę śliczne mądre i sprytne mam jednego i są na prawdę kochane przychodzą żeby je tulić i całować dużo czasu trzeba im poświęcać więc jeśli ktoś byśli o takim słodziaku to musi się liczyć z tym że potrzeb [...]
Autor: ~Lukas (2022-05-10 18:04:27)
Temat:

Gazy w jelitach


Witam,oddaliśmy naszego króliczka do kliniki ,gdzie okazało się że ma dużą kule sierści w żołądku i gazy w jelicie ,zdecydowaliśmy się na zabieg,kulka usunięta gazy zeszły ,króliczek czół się coraz lepiej ,że doktor powiedziała [...]
Autor: ~królik_pan (2020-12-06 12:36:42)
Temat:

buraki ćwikłowe uzupełnienie karmy


Kłaniam się,
nie zgadzam się z powyższym stwierdzeniem, że buraki ćwikłowe powodują rozwolnienie i nie są najlepszą paszą dla królików. Rzecz pierwsza w hodowli zrównoważonej nie skarmiamy tylko samymi burakami, czy marchwią, z [...]
Autor: ~Marta (2020-03-04 08:11:16)
Temat:

Re: Jakaś dziwna choroba skóry


Świerzb dZialaj novoscrabin orzez miesiąc ale do veta fingiderm areozol świetny i do tego poproś o zastrzyk z iwermektyną w dawce 300-400 µg/kg m.c., podaną podskórnie co 10-14 dni, po pierwszym zastrzyku najlepiej jest to powtórzyć tak by [...]
Autor: ~Adrian (2018-07-20 19:11:08)
Temat:

Ślinotok


Ślinotok jest typową chorobą królicząt. Występuje najczęściej u młodych, zbyt wcześnie odsadzonych sztuk, które są trzymane w dusznych i wilgotnych klatkach i są karmione dużymi ilościami zabrudzonej lub zagrzanej zieleniny.
< [...]
Autor: ~milena (2015-08-25 12:08:49)
Temat:

zywienie krolia


krolik powinien miec siano24h
mlecze mozna dawac codziennie tak jak siano bo nie ma wogule kalorii
karme cuni complate i herbal co dziennie w malych ilosciach
kolbe mozna kupic raz kiedys z cui complate
krolikowi mozna ku [...]
Autor: ~Maria Bratus (2014-12-28 20:54:05)
Temat:

nie zgadzam sie z tym ze krolica ktora jak ma ponizej 4 mlodych jest malo wydajna


Mnialam krolice ktora w pierwszym mniocie ukocila tylko dwa malenstwa kolega mowil zebym jej sie pozbyla bylam uparta i ja zostawilam i dobrze zrobilam w drogim mniocie ukocila mi 8 maluchow moja teoria nieraz pierwszy mniot moze byc maly zeby drogi [...]
Autor: Janek (2013-05-17 15:37:58)
Temat:

Od czego zacząć hodowlę królików?


Witam,

kilka dni temu przeszedłem na emeryturę. Myślę, że będę miał teraz sporo czasu, a że mieszkam na wsi i mam 1,34ha działkę (na której mieszkam) chciałbym zająć się hodowlą królików. Mam pomieszczenie gospodarc [...]

Ubój królików

krole.pl » Użytkowanie królików » Ubój królików

     W dowolnej porze roku zabija się wyłącznie króliki nie nadające się do dalszej hodowli lub te spośród ras typu mięsnego i futerkowo-mięsnego, na których futerku nam nie zależy. Hodowca zasadniczo powinien dostosować termin uboju do czasu dojrzałości futerka, który przypada zazwyczaj na grudzień i styczeń. W tym czasie należy poddać do uboju wszystkie sztuki, których nie zamierzamy zostawić do dalszego chowu, a więc tuczone kastraty i samice, jak również wybrakowane sztuki hodowlane (rozpłodowe), które nie nadają się do dalszego rozpłodu. Na 24-godziny przed planowanym ubojem, królikom nie podajemy żadnego pokarmu, aby ich jelita i żołądek były opróżnione.

Ubój królika


     Królika zabija się poprzez silne uderzenie pałką lub prętem metalowym w kark tuż za uszami (w miejscu gdzie zaczynają się pierwsze kręgi szyjne). Śmierć następuje natychmiast wskutek przerwania kręgosłupa i rdzenia kręgowego. W celu wykrwawienia ubitego królika, należy powiesić go za tylne nogi, aby krew spłynęła przez nozdrza oraz pyszczek. Jeżeli krew sama nie ścieka, trzeba zaraz ostrym nożem przeciąć żyłę szyi z prawej lub z lewej strony, zaraz pod dolną szczęką, cięcie należy wykonać w taki sposób, aby nie było duże tzn. około 1 cm lub 1,5 cm. Wykrwawienie królika jest niezbędne, ponieważ wpływa dodatnio na jakość mięsa i ułatwia rozbiór tuszki króliczej. Ponieważ krew królika nadaje się do potraw tak samo jak krew kaczek, warto ją zebrać do czystego naczynia. Gdy królik wykrwawi się do końca, należy od razu usunąć mocz z jego pęcherza. W tym celu należy lewą ręką złapać królika za uszy, zaś prawą silnie nacisnąć na dolną część brzucha , kierując ucisk do otworu moczowego.


Zdejmowanie skórki królika


     Aby oskórować zabitego królika, należy go powiesić za tylne nogi na poziomej beleczce w rodzaju orczyka czy ramiączka tak, aby skoki były szeroko rozstawione. Następnie należy rozciąć skórę królika ostrym nożem, pierw na tylnych nogach, od odbytu do stawów skokowych, później rozcinamy skórę dookoła stawów skokowych (należy uważać, aby nie przeciąć przy tym ścięgien), następnie rozciąć należy skórę dookoła odbytu i przy narządach rozrodczych (płciowych), w taki sposób aby ogon pozostał przy skórze. Ściąganie skory rozpocząć należy od tylnych nóg, ciągnąc ją ku dołowi i odwracając włosem do wewnątrz . Przy ściąganiu skóry, należy się starać aby nie używać noża. Na przednich kończynach królika nie przecinamy skóry, tylko po obciągnięciu jej (jak pończochę) do stawu nadgarstkowego, ucinamy kończyny w stawie, aby dalsze części kończyn zostały przy skórce. Podczas przeciągania skóry przez głowę królika, należy przeciąć uszy u nasady, przy czym trzeba oddzielić skórę od powiek i odciąć w okolicy otworu ustnego. Podczas zdejmowania skórki należy się starać, aby nie zostawały przy niej błony i tłuszcz, które zeskrobujemy tępym narzędziem, np. metalową łyżką. Bardzo ważne jest, aby przy obciąganiu skórki szczególną uwagę poświecić, aby nie przeciąć jej ani też nie rozerwać, ponieważ bardzo takie uszkodzenia obniżają jej wartość. Jeśli podczas wykonywanej pracy powstanie jakaś dziurka, należy ja od razu niezwłocznie zeszyć, i to przed naciąganiem jej na prawidło. Miejsca które są zabrudzone krwią lub kałem, należy oczyścić mokrą szmatką. Ściągniętą skórkę od razu należy naciągnąć na prawidło, po czym zabieramy się za patroszenie tuszki.

Białe króliki hodowlane
Białe króliki hodowlane




Naciąganie skórki królika na prawidło


     Prawidło do naciągania skórki królika, może być wykonane z desek lub z grubego drutu. Prawidło z desek należy wycinać według odpowiedniego szablonu, należy wykonać je w rożnych rozmiarach, pasujących do wielkości skórek. Prawidła mogą być także wykonane z listew drewnianych, które mogą być ruchome, ułatwia to dopasowanie prawidła do danej skórki. Za prawidła mogą posłużyć także mocne widełki z okorowanej i suchej gałęzi.
     Prawidła z drutu wykonuje się w jednej wielkości, ponieważ ich elastyczność pozwala na dostosowanie ich do różnych wielkości skórek. Prawidła z drutu powinny być wykonane z nierdzewnego stalowego drutu (sprężynowego) o grubości od 4 do 6mm, odcinając ze zwoju kawałki długości około 1,40m. Chwytając dwoma rękami za końce drutu okręcamy go trzykrotnie dokoła koła lub rury o średnicy 5cm. W ten sposób tworzymy w połowie drutu krótką sprężynę. Oba wolne końce drutu należy zbliżyć do siebie na odległość od 30 do 35cm. Zapewnia to dostateczne napięcie suszonych na prawidle skórek króliczych bez zniekształcenia ich.
     Jeśli chcemy uzyskać porządne prawidło z drutu, należy do jego wykonania użyć trochę dłuższych kawałków drutu, aby ich końce można było zawinąć na zewnątrz w formie pierścieni.
     Skórki królicze szybciej wysychają na prawidłach wykonanych z drutów oraz z desek drewnianych, niż na prawidłach z desek. Skórkę na prawidło należy naciągnąć zaraz po zdjęciu jej z królika, jak jeszcze jest ciepła. Skórka królika, która stężała już przed naciągnięciem jej na prawidło, kurczy się, twardnieje, w skutek czego po jej wyschnięciu są na niej widoczne fałdy, rysy oraz pęknięcia, obniża to jej wartość.
     Futerka królicze podczas wysychania mają tendencje do zwijania się, można tego uniknąć poprzez zamoczenie wodą brzegów skórki przed naciągnięciem jaj na prawidło.
     Skórkę na prawidło naciągamy włosem do wewnątrz. Ważne jest aby brzuszna część skórki oraz wszystkie nogi królika znajdowały się na jednej stronie prawidła, zaś część grzbietowa po drugiej stronie. Jeśli krawędź prawidła znajduje się na środku części grzbietowej skórki, wówczas wpłynie to niekorzystnie na jej część najcenniejszą (na krupon). Wielkość prawidła należy dobierać odpowiednio, do jej wielkości. Prawidło nie może rozciągać skórki zbyt mocno, ponieważ jak wyschnie będzie rzadkim nieładnym futrem. Skórka na prawidle powinna być starannie rozprostowana, musi być pozbawiona jakichkolwiek fałd i zmarszczek, ponieważ tylko wtedy odpowiednio wyschnie. Przy zabiegu rozprostowania skórki, możemy od razu zadbać o to, aby usunąć z niej także pozostałe części tłuszczu oraz błoni. Skórę z partii karku, głowy oraz nóg, należy umieścić tak, aby nie przykleiła się do skóry tułowia, ponieważ jeśli tak się stanie, może to powodować szkodliwe miejsca gnicia skórki.



Patroszenie tuszki królika


     Od razu po zdjęciu skórki z królika, należy przystąpić do patroszenia tuszki. Poprzez podłużne cięcie, od narządów rozrodczych do klatki piersiowej (mostka), otwieramy jamę brzuszną nie naruszając wnętrzności. Następnie przystępujemy do wycięcia odbytu i narządów rozrodczych, w ten sposób aby razem z nimi było możliwe usunięcie jelita, pęcherza moczowego, żołądka oraz śledziony. Nerki wraz z otaczającym je tłuszczem pozostawiamy przy tuszce. Potem przystępujemy do usunięcia wątroby, którą obracamy i usuwamy woreczek żółciowy. Należy to wykonywać bardzo ostrożnie, aby nie uszkodzić woreczka żółciowego, jeśli nie będziemy na to uważać dojdzie do wylania się żółci, co prowadzi do tego, że mięso będzie gorzkie. P usunięciu wątroby, będzie widoczna przepona, która dzieli jamę brzuszną królika od jego klatki piersiowej. Błonę tą należy przerwać, aby usunąć serce wraz z płucami.
     Ze wszystkich wnętrzności pozostawia się wyłącznie do użytku wątrobę, serce oraz nerki (przy tuszce). Woreczek żółciowy wyrzucamy na kompost, natomiast narządy rozrodcze, czyli jelita, żołądek, śledzionę oraz płuca po ugotowaniu mogą być użyte na paszę dla drobiu.
     Wypatroszoną tuszkę królika po przemyciu zimną wodą pozostawiamy do wystygnięcia. W niektórych rzeźniach tuszki królicze są pozostawiane przez dłuższy czas w zimnej wodzie, aby poprzez ten zabieg, usunąć występujące na nich czasami krwawe plamy oraz wybielenia mięsa. Takie moczenie jednak tuszki jest nie odpowiednie, ponieważ moczona przez dłuższy czas nasiąka wodą (w ciągu nocy około 0,5kg), co mocno obniża jej wartość użytkową.
Polecamy
Komentarze (38)
Autor: ~Gosia (2024-10-30 00:09:57)      [odpowiedzi: 0]
Temat:

Chuj wam w dupe


Co to kurwa ma być?
Komentarz nie posiada autoryzacji. Może zostać usunięty.
Autor: ~Gosia (2024-10-30 00:09:51)      [odpowiedzi: 0]
Temat:

Chuj wam w dupe


Co to kurwa ma być?
Komentarz nie posiada autoryzacji. Może zostać usunięty.
Autor: ~Gosia (2024-10-30 00:09:45)      [odpowiedzi: 0]
Temat:

Chuj wam w dupe


Co to kurwa ma być?
Komentarz nie posiada autoryzacji. Może zostać usunięty.
Autor: ~Gosia (2024-10-30 00:09:39)      [odpowiedzi: 0]
Temat:

Chuj wam w dupe


Co to kurwa ma być?
Komentarz nie posiada autoryzacji. Może zostać usunięty.
Autor: ~Gosia (2024-10-30 00:09:33)      [odpowiedzi: 0]
Temat:

Chuj wam w dupe


Co to kurwa ma być?
Komentarz nie posiada autoryzacji. Może zostać usunięty.
Autor: ~Anonim12 (2022-12-21 21:25:13)      [odpowiedzi: 0]
Temat:

Mięsko


Mięsko to mięsko i to nie ważne jakie zwierzę zginie a królik jest dobry i soczysty zawsze
Autor: ~Maryś (2022-10-10 20:12:32)      [odpowiedzi: 0]
Temat:

Kroliki sa smaczne


Kroliki sa smaczne!
Gdybym miala krolika do glaskania, to bym go nie zjadla. Ale innego?

A jak ktos ma problem z zabijaniem krolika, to...
Niech przemysli kwestie jechania np. samochodem, lub tramwajem. Pod taki wielki po [...]
Autor: ~Ja....,.. (2022-06-07 22:00:23)      [odpowiedzi: 0]
Temat:

Przestań p........


Jakby nie były hodowane na mięso to
To zobaczyłabyś je tylko w zoo
Autor: ~Kròlik (2022-01-05 21:31:00)      [odpowiedzi: 0]
Temat:

Przydatny film


Zjadłbym
Autor: ~Anonim (2021-10-02 10:39:38)      [odpowiedzi: 0]
Temat:

królik to również mięso


Trawa też reaguje np. na światło. Prawdopodobnie też ma plany na przyszłość, może jakieś uczucia, chce wydać potomstwo itd.
Autor: ~Karollo (2021-09-02 07:43:28)      [odpowiedzi: 2]
Temat:

hodowla przydomowa


Dzięki za ten poradnik zabieram się właśnie za mini hodowle przydomowa królików - wszystko drożeje także i mięso a taki królik to nie lada gratka będzie na świątecznym stole. Na początek kupuje 5-7 maluchów do klatki na ogrodzie. Mam n [...]
Autor: ~Snajper (2021-06-06 08:56:58)      [odpowiedzi: 1]
Temat:

To nie żadne zło tylko jedzenie


Sam jestem rzeźnikiem i ja nie robię tego dla jakieś przyjemności tylko wiem że to jest przeznaczone do jedzenia i tyle. To co myślicie jak kupujecie już gotowe w sklepie co zjadacie w fast foodach to nie mięso albo w mc Donald to jest mięso [...]
Autor: ~Łukasz (2021-03-03 19:33:29)      [odpowiedzi: 0]
Temat:

XD hipokryci


Co za różnica, czy królik,czy świnia, czy krowa? Żadna. Jak jecie jakiekolwiek mięso, to jesteście po prostu śmieszni, uważając że królików jeść nie można. Świnie też ludzie trzymają w domu do towarzystwa, a jednak wy je zjadacie.
Autor: ~Helen (2021-02-05 23:14:55)      [odpowiedzi: 1]
Temat:

ludzie zbiora to co sami zasieja


to jest barbarzynstwo
Autor: ~Okoń (2020-07-14 10:18:13)      [odpowiedzi: 0]
Temat:

Pierdzielicie od rzeczy


To jest zwierzę mięsne i koniec tematu.
To świnek,kur i kaczek też nie zjadamy!bo szkoda
Autor: ~Anonim 167 (2020-05-20 23:56:44)      [odpowiedzi: 1]
Temat:

Hipokryzja


Sama uważam że ubicie zwierzęcia na mięso nie jest jakoś super złe. Sama mam pupile wśród moich uszatych których wolałam bym nie ubić i tych które niestety muszą pójść. W większości ludzie krzyczący że zabijanie królików jest z [...]
Autor: ~Grzegorz (2020-04-04 22:24:36)      [odpowiedzi: 0]
Temat:

Zwierzęta


Po to się trzyma zwierzęta aby ubić i było mięso.. A nie iść do sklepu i kupić nie wiadomo co za duże pieniądze.. A ta protestantka to się pewnie zachwyca jedzeniem w Mc donalds
Autor: ~PROTESTANTKA (2020-03-25 22:24:52)      [odpowiedzi: 3]
Temat:

Protest uboju krolikow


Nie zgadzam sie na takie traktowanie krolikow az chce mu sie zygac na widok biednego krolika ktory zyl!to by bylo jakby ktos was zabil!!fajnie by bylo jakby ktos was zabil albo rodzine i inny by powiedzieli: walic to hm?
Autor: ~123 (2019-09-19 08:05:20)      [odpowiedzi: 0]
Temat:

Śmierci ubijanych zwierzat


Nie zgadzam się żeby lwy i inne zwierzęta zjadały ludzi
Autor: ~Anonim (2019-08-24 21:23:56)      [odpowiedzi: 0]
Temat:

Zlo


Też się nie zgadzam na to każde zwierzę ma uczucie a królik bardo duże wiem bo mam królika już 3lata karmię go i się opiekuje kiedyś jak się źle czułam to mnie lizał i łapka szturchal
Autor: ~Bugs (2019-08-14 11:28:56)      [odpowiedzi: 1]
Temat:

ODEZWA


Jestem królikiem i domagam się śmierci na rzecz bycia zjedzonym! Od najmłodszych bowiem już lat wpaja się nam, że stanowiąc nie lada przysmak posiadamy solenny obowiązek dostarczania nań mięsa, co czynimy z nieskrywanym zadowoleniem! Nie b [...]
Autor: ~Alicja (2019-08-12 19:46:35)      [odpowiedzi: 1]
Temat:

Kroliki tez czują


Króliki też czują nie powinny być zabijane sama mam królika i jest kochany, a wy skazujecie te biedne zwierzeta na cierpienie i ból. Jak byście sie czuli gdyby wam tak robiono hm?
Autor: ~anonim (2019-08-12 19:44:51)      [odpowiedzi: 0]
Temat:

Jestem przeciwko!


Nie zgadzam sie na takie traktowanie królików!
Autor: ~Smakosz (2019-08-02 00:27:44)      [odpowiedzi: 0]
Temat:

Pyszne mięsko


Ale bym sobie takiego króliczego mięska usmażył :) Kiedyś wezmę od teściów jakieś pyszne mięsko z uszatego i rzucę w jakąś marynatę :3
Walić te uszate pałami po łbach, do niczego innego się nie nadają
Autor: ~Anonim (2019-07-14 16:41:03)      [odpowiedzi: 0]
Temat:

Ubój


Tez się nie zgadzam na zabijanie królików
Autor: ~Anonim 1 (2019-06-28 22:57:10)      [odpowiedzi: 0]
Temat:

Uboj


Moim zdaniem nie powinno się zabijać królików ponieważ każde zwierzę ma prawo do życia do szczęścia.Króliki które idą na ubój chcą żyć!!To tak jak zrobić to temu co je zabijał!?Jak tak można jest tyle pysznych i zdrowych rzeczy co [...]
Autor: ~anonim (2019-06-28 20:47:17)      [odpowiedzi: 1]
Temat:

to zło


nie zgadzam się na zabijanie królików, ponieważ to też stworzenie które chce żyć a nie zostać zabite na mięso


Dodaj nowy wątek
Temat:
Autor: Napisz wynik działania: 3minusplus 7 =
Walczymy ze spamem w komentarzach. Spam generują roboty. Rozwiązanie powyższego działania przekonuje nas że nie jesteś robotem :)
krole.pl © 2024