Krole.pl - hodowla królików, informacje i porady dla hodowców

Najciekawsze komentarze
Autor: ~db rada (2024-04-13 13:01:37)
Temat:

JEST SPOSÓB !!!


Zaparzcie szałwię i rumianek na pół szklanki wody a gdy ostygnie małą strzykawką ( bez igły ) wstrzyknijcie królikowi do pyszczka, kilka razy dziennie. Strzykawka lub coś podobnego plastikowa nie szklana bo pęknie w pyszczku. Masujcie też [...]
Autor: ~Kicki (2023-09-13 16:27:03)
Temat:

Kicki angory


Te króliczki są na prawdę śliczne mądre i sprytne mam jednego i są na prawdę kochane przychodzą żeby je tulić i całować dużo czasu trzeba im poświęcać więc jeśli ktoś byśli o takim słodziaku to musi się liczyć z tym że potrzeb [...]
Autor: ~Lukas (2022-05-10 18:04:27)
Temat:

Gazy w jelitach


Witam,oddaliśmy naszego króliczka do kliniki ,gdzie okazało się że ma dużą kule sierści w żołądku i gazy w jelicie ,zdecydowaliśmy się na zabieg,kulka usunięta gazy zeszły ,króliczek czół się coraz lepiej ,że doktor powiedziała [...]
Autor: ~królik_pan (2020-12-06 12:36:42)
Temat:

buraki ćwikłowe uzupełnienie karmy


Kłaniam się,
nie zgadzam się z powyższym stwierdzeniem, że buraki ćwikłowe powodują rozwolnienie i nie są najlepszą paszą dla królików. Rzecz pierwsza w hodowli zrównoważonej nie skarmiamy tylko samymi burakami, czy marchwią, z [...]
Autor: ~Marta (2020-03-04 08:11:16)
Temat:

Re: Jakaś dziwna choroba skóry


Świerzb dZialaj novoscrabin orzez miesiąc ale do veta fingiderm areozol świetny i do tego poproś o zastrzyk z iwermektyną w dawce 300-400 µg/kg m.c., podaną podskórnie co 10-14 dni, po pierwszym zastrzyku najlepiej jest to powtórzyć tak by [...]
Autor: ~Adrian (2018-07-20 19:11:08)
Temat:

Ślinotok


Ślinotok jest typową chorobą królicząt. Występuje najczęściej u młodych, zbyt wcześnie odsadzonych sztuk, które są trzymane w dusznych i wilgotnych klatkach i są karmione dużymi ilościami zabrudzonej lub zagrzanej zieleniny.
< [...]
Autor: ~milena (2015-08-25 12:08:49)
Temat:

zywienie krolia


krolik powinien miec siano24h
mlecze mozna dawac codziennie tak jak siano bo nie ma wogule kalorii
karme cuni complate i herbal co dziennie w malych ilosciach
kolbe mozna kupic raz kiedys z cui complate
krolikowi mozna ku [...]
Autor: ~Maria Bratus (2014-12-28 20:54:05)
Temat:

nie zgadzam sie z tym ze krolica ktora jak ma ponizej 4 mlodych jest malo wydajna


Mnialam krolice ktora w pierwszym mniocie ukocila tylko dwa malenstwa kolega mowil zebym jej sie pozbyla bylam uparta i ja zostawilam i dobrze zrobilam w drogim mniocie ukocila mi 8 maluchow moja teoria nieraz pierwszy mniot moze byc maly zeby drogi [...]
Autor: Janek (2013-05-17 15:37:58)
Temat:

Od czego zacząć hodowlę królików?


Witam,

kilka dni temu przeszedłem na emeryturę. Myślę, że będę miał teraz sporo czasu, a że mieszkam na wsi i mam 1,34ha działkę (na której mieszkam) chciałbym zająć się hodowlą królików. Mam pomieszczenie gospodarc [...]

Postępowanie podczas wykotu królików

krole.pl » Hodowla królików » Rozród królików » Postępowanie podczas wykotu królików

      Po upływie 30 - 36 dni od zapłodnienia królica rodzi zazwyczaj 4 - 8 młodych. Czasami nawet liczniejsze mioty powyżej 10 młodych osobników które nie należą do rzadkości.

      Zapłodnionej samicy w pierwszych dniach kotności nie potrzeba specjalnie pielęgnować. Unika się w tym czasie jedynie niepotrzebnego przewożenia jej na większe odległości, przesyłania na wystawy oraz zbyt częstego przenoszenia z klatki do klatki, meczy to samicę niepotrzebnie, a w późniejszych okresach kotności może odbić się ujemnie na jej zdrowiu lub zaszkodzić rozwijającym się płodom, a nawet przy pewnej nieostrożności spowodować poronienie.

      Układając dawki pokarmowe dla samicy wysokokotnej należy uwzględnić również dodatek na rozwój płodów. Musimy pamiętać, że pożywienie podawane królicy powinno służyć nie tylko dla jej organizmu, lecz także dostarczyć składników niezbędnych do budowy rozwijającego się w jej organizmie płodu. Należy jednak wystrzegać się zapasania kotnych samic, utrudnia to bowiem często wykot.

      Na kilka dni przed spodziewanym wykotem należy zacząć podawać samicy mleko będące doskonałym i bardzo silnym napojem. Pojenie mlekiem wpływa również korzystnie na przyszłą mleczność samicy. Pamiętać jednak przy tym należy, że mleko to nie może być nadkwaśniałe , wywołuje bowiem biegunkę, a u kotnych samic może nawet spowodować poronienie. Może ono być surowe lub gotowane, lecz zawsze zupełnie świeże lub zupełnie kwaśne, w którym fermentacja już się skończyła, nie szkodzi ono, a nawet wytworzony w nim kwas mlekowy działa regulująco na czynności przewodu pokarmowego.

      Wynika z stąd konieczność utrzymania w doskonałej czystości naczyń ( karmidła, poidła) do których zadajemy karmę, i natychmiastowego usuwania nie dopitych i nie dojedzonych resztek.

      Zazwyczaj na kilka dni przed wykotem, czasem jednak dopiero w ostatnich godzinach samica przystępuje do ścielenia gniazda. Robi je w najciemniejszym kącie klatki lub wstawionym w tym celu gnieździe wykotowym, układając legowisko ze słomy i wyścielając je puchem wyskubywanym z piersi, boków i podbrzusza, zwłaszcza w bezpośrednim sąsiedztwie strzyków.

      Jeżeli hodowca zauważy, że mimo zbliżającego się terminu wykotu młoda samica nie przystępuje do robienia gniazda, powinien jej w tym pomóc nagromadzając w ciemnym kącie klatki trochę słomy oraz sierści wyskubanej z jakiejś starej, zniszczonej skórki.



      Przed samym wykotem należy wstawić do klatki naczynię z wodą do picia lub lekko tylko osoloną, posilną polewkę z rozgotowanych otrąb z makuchem oraz drobno ześrutowanym ziarnem. Najlepiej jest podawać samicy przed wykotem tylko wodę, polewkę podać w celu wzmocnienia zwierzęcia dopiero w parę godzin po wykocie.

      W czasie wykotu należy pozostawić samicę w zupełnym spokoju i nie zaglądać niepotrzebnie do gniazda, nie przynosi to bowiem żadnej korzyści, lecz tylko niepotrzebnie niepokoi samicę i może doprowadzić ją do porzucenia, a nawet do pożarcia własnych młodych.

      Konieczną pierwszą kontrolę miotu przeprowadza hodowca dopiero w kilkanaście godzin po wykocie, gdy samica już się nieco uspokoi. Kontrolę należy przeprowadzić w czasie nieobecności samicy. Przeglądu dokonujemy szybko, nie grzebiąc niepotrzebnie i nie przerzucając niczego w gnieździe, aby pozostawić jak najmniej śladów swej obecności. Podczas tej pierwszej kontroli ograniczamy się do sprawdzenia ilości młodych w gnieździe. Usuwamy sztuki martwe i wyraźnie słabowite, gdyby po tym zabiegu pozostało w gnieździe więcej niż 6 - 8 sztuk młodych, to odrzucamy najsłabsze. Normalnie rozwinięta królica nie może zazwyczaj odchować więcej niż 8 sztuk z jednego miotu. Pozostawione nadliczbowe słabsze sztuki i tak później giną albo też rozwijają się z nich nędzne, źle wyrośnięte osobniki, które nie dadzą żadnego pożytku hodowcy.

      Sztuki usunięte z gniazda podkładamy innej samicy, mającej miot zbyt mały, lub zabijamy je uderzeniem o jakiś twardy przedmiot.

      W celu ułatwienia sobie regulowania ilości młodych wychowywanych przez poszczególne samice wskazane jest, aby hodowca planował krycie kilku samic mniej więcej w tym samym czasie. Dzięki takiemu postępowaniu lepiej wykorzystujemy wydajność mleka wszystkich matek, unikając równocześnie konieczności zabijania nadliczbowych, słabszych noworodków.

      Podkładanie królicząt do obcego gniazda nie jest jednak czynnością łatwą. Robiąc to musimy podczas nieobecności matki, którą należy później przetrzymać z dala od gniazda jeszcze przez godzinę, aby podrzutki przeszły zapachem otoczenia, a zwłaszcza zapachem swego przybranego rodzeństwa, i aby matka nie mogła ich rozpoznać, w przeciwnym bowiem razie odrzuci je bez wahania, a nawet może pożreć. Niekiedy w takim wypadku zagryza i własne potomstwo albo opuszcza je całkowicie, pozostawiając bez żadnej opieki. Niekiedy przed podrzuceniem młodych królicząt do obcego gniazda dobrze jest owinąć je najpierw w puch lub ściółkę zaczerpniętą z ich nowego pomieszczenia, aby w ten sposób silniej przeszły jego zapachem. Niektórzy hodowcy doradzają nawet skrapiać w takich wypadkach gniazdo, młode i samicę jakąś cieczą o wyraźnym zapachu, aby w ten sposób łatwiej zatrzeć różnicę ich pochodzenia.

      Wypadki pożarcia młodych przez samicę zachodzą nie tylko po podrzuceniu młodych do obcego gniazda, czasem matki zjadają także i własne potomstwo. Przyczyny nie zostały jeszcze dokładnie zbadane. Należy jednak unikać wszystkiego, co zgodnie z dotychczasowymi spostrzeżeniami może pobudzać samicę do takiego postępowania. Wielu hodowców uważa, że powodem zjadania młodych przez królicę jest pragnienie dręczące ją podczas wykotu, dlatego też zalecają przygotować zawsze na ten czas w klatce dostateczną ilość napoju. Inni sądzą, że jest to narów wyrabiający się przypadkowo w związku ze zjadaniem przez samicę łożyska lub jako samoobrona niedoświadczonej matki przed nadmiernym męczeniem jej i kaleczeniem wymion przez młode.



      Prawdopodobne wydaje się też przypuszczenie, że nierzadko samice pożerają swe młode wskutek rozdrażnienia spowodowanego zbyt częstym zaglądaniem do gniazda przez nieprzezornego hodowcę. Chcąc ukryć przed człowiekiem swe młode samica przenosi je z miejsca na miejsce, a w końcu rozdrażnieniu je zjada.

      Przezorny hodowca powinien jak najmniej zaglądając, zwłaszcza w ciągu pierwszych 10 dni, go gniazda z młodymi Królikami. Jeżeli przegląd jest konieczny, trzeba na ten okres usunąć samicę z gniazda.
Komentarze (63)
Autor: ~Natalia (2024-03-27 12:46:19)      [odpowiedzi: 0]
Temat:

Piszczenie samicy brak porodu


Witam moja druga samica nadal się nie okociła. Mało tego sprawdzając czy jest w ciąży nagle zaczęła piszczeć ona.
Autor: ~Natalia (2024-03-27 12:46:13)      [odpowiedzi: 0]
Temat:

Piszczenie samicy brak porodu


Witam moja druga samica nadal się nie okociła. Mało tego sprawdzając czy jest w ciąży nagle zaczęła piszczeć ona.
Autor: ~Damian (2023-03-22 13:06:27)      [odpowiedzi: 1]
Temat:

Samica niszczy gniazko


Witam, dziś 3 dzień po pierwszym wykocie mojej samica. Wydaje się, że dobrze opiekuje się mlodymi, ale dziś zaczęła niszczyć gniazdo. Obgryza domek, w którym zrobiła gniazdo i podrzuca je do góry,czy to normalne?
Autor: ~Damian (2023-03-22 13:06:20)      [odpowiedzi: 0]
Temat:

Samica niszczy gniazko


Witam, dziś 3 dzień po pierwszym wykocie mojej samica. Wydaje się, że dobrze opiekuje się mlodymi, ale dziś zaczęła niszczyć gniazdo. Obgryza domek, w którym zrobiła gniazdo i podrzuca je do góry,czy to normalne?
Autor: ~Zmartwiona (2022-03-20 17:34:32)      [odpowiedzi: 0]
Temat:

Samica krola plami przed wykotem


Witam poradźcie mi coś proszę. Dziś u mojej samicy barana francuskiego miną 31 dzień ciąży a ona zaczęła plamić krwią a się nie koci. Nie wiem co robić..
Autor: ~Pomu (2021-07-13 08:39:04)      [odpowiedzi: 0]
Temat:

Inne króliki


Hej. Czy mogę trzymać samice w ciąży z innymi królikami i zostawić ją po urodzeniu w tej samej klatce. Czy powinna być trzymana z małymi osobno?
Autor: malwink1992 (2021-05-31 11:22:33)      [odpowiedzi: 0]
Temat:

Pierwszy wykot


Witam. Samica pierwiastka okociła się dwa dni temu zrobiła gniazdo wyglądało ze wszystko jest Ok dziś patrze odkryte gniazdo małe są mokre. Wygląda jakby samica na nie sikała
Autor: ~Kasia (2021-05-13 22:52:21)      [odpowiedzi: 1]
Temat:

Samica zagryzla mlode


Witam, samica 9 miesięcy, pierwszy wylot zagryzla, teraz kolejny miała 4 sztuki i dzisiaj po 2 tygodniach zagryzla jednego a pozostałe były poza gniazdem ale w 1 miejscu przy sobie spały. Woda była cały czas, ogólnie ma spokój, co może być [...]
Autor: ~Kasia (2021-04-28 17:34:50)      [odpowiedzi: 1]
Temat:

Kiedy wykot po zrobieniu gniazda


Moja króliczyca zrobiła prawie 2 tygodnie temu gniazdo (ogólnie samiec z którym się spiknęła był tydzień po kastracji, wiec nie wiem jakie było ryzyko), no ale do tej pory się nie wykociła, czyli mogę przyjąć że ciąża była urojona [...]
Autor: ~Filip (2021-03-20 17:39:14)      [odpowiedzi: 1]
Temat:

Gniazdo


Dopuściłem samice około 2,5tyg temu a dzisiaj robi gniazdo. Jestem początkujący i nie wiem czy nie robi go za szybko.
Autor: ~Wiktor (2021-02-24 17:45:34)      [odpowiedzi: 0]
Temat:

organizacja klatek


jak powinieniem ulozyc klatki z samcem wzgledem do samic. Jesli mam dwu pientrowe segmenty. czy samce powinny byc na jednym pietrze a samice na drugim czy samce powinny byc w jednej kolumnie/ segmencie a samce w osobnym segmecie. POdkreslam ze sciany [...]
Autor: ~marek (2020-12-29 13:30:57)      [odpowiedzi: 1]
Temat:

porzucenie młodych noworodków przez samicę królika.


Co jest powodem, że kolejna samica królika koci się robi bardzo małe gniazdo, że małe są odkryte. Po 2-3 godzin od momentu wykocenia wszystkie są zimne
Autor: kacpi891 (2020-11-05 12:39:18)      [odpowiedzi: 0]
Temat:

małe króliki


3 dni temu samica urodziła młode. Zrobiła gniazdo ale ja spoglądam na młode(z daleka bez otwierania klatki) to staje przed gniazdem i je zasłania tak żebym ich nie widział. Jak mnie nie widzi to tak jakby nie interesowała się młodymi. Wiem [...]
Autor: ~Mateusz (2020-08-04 07:37:17)      [odpowiedzi: 0]
Temat:

Biegunka


Witam. Zauważyłem zolta biegunke u siedmiodniowych mlodych. Xo to moze byc
Autor: ~Darek (2020-06-24 10:23:38)      [odpowiedzi: 3]
Temat:

gniazdo


samica okociła się nagle pod wieczór nie przygotowała gniazda małe leżały w dwóch miejscach. Bałem się je ruszać zostawiłem samice w spokoju do rana. Rano okazało się że małe są w dwóch mini gniazdach samica spokojna co robić przen [...]
Autor: ~Craft (2020-06-13 19:57:36)      [odpowiedzi: 0]
Temat:

Wykot samicy


Dzis upalny dzien samica wykociła martwe 4 szt. gdy dotarłem do klatki widziałem ze strasznie cieżko oddycha była wręcz wycięczona, małe były porozrzucane po klatece gniazda nie zrobiła. Po chwili samica zaczeła biegać po klatce jak oszal [...]
Autor: ~Tajemnicza (2020-01-26 20:00:07)      [odpowiedzi: 1]
Temat:

Moj królik podobno samiec ...


Moj królik podobno był samcem dzis zobaczyłam w klatce małe króliczki 3 nie wiedziałam co robic dałam matce mleko do picia i jedzenie oraz siano do zrobienia gniazdka ... zostawiłam krolika na 2 godziny samego ułożył gniazdko a małych nie [...]
Autor: ~Monika (2019-10-27 14:59:57)      [odpowiedzi: 0]
Temat:

Królik


Moj kroliczek tez sie okocil biały ma 4 narazie dalej zobaczymy oddam za darmo 500272664
Autor: ~Weronika (2019-07-15 09:21:19)      [odpowiedzi: 0]
Temat:

Królik


Mój królik po pierwszej ciąży najprawdopodobniej zjadł swoje dzieci, bo nie było po nich śladu. Teraz jest w 2 ciąży i boje się że tak jak poprzednio zje swoje młode. Co robić? Teraz zrobił sobie gniazdo, jeszcze bez puchu.
Autor: ~maciek1999 (2019-03-12 18:41:28)      [odpowiedzi: 3]
Temat:

wykot


Witam moja samiczka zrobiła coś ala pokopane gniazdo ze słomy trochę puchu i w jej odchodach zauważyłem kropelkę krwi co to oznacza czyżby poroniła?

Autor: ~Xzx (2019-01-26 01:04:53)      [odpowiedzi: 1]
Temat:

Domowe króliki miniaturki


Witam. Mam problem i mam nadzieję że ktoś udzieli mi jakiejś sensownej parady. Mam parke królików miniaturek i niestety doszło do zapłodnienia, samiczka ostatnio zaczęła robić gniazdo poprzez zbieranie sianka i puchu w ustronne miesce w do [...]
Autor: ~Mariusz (2018-07-20 07:28:44)      [odpowiedzi: 0]
Temat:

Młode


Króliki na 2 dzień sa Koło gniazda w puchu co mam zrobic mogę zakopać je w gnieździe czy zostawić tak jak są
Autor: ~michal (2018-05-17 16:00:01)      [odpowiedzi: 0]
Temat:

krulik belg


oddam 10belguw z powodu wyjazdu muj nr tel:665064462
Autor: ~Nicole (2018-04-13 18:07:09)      [odpowiedzi: 0]
Temat:

Kiedy zmienić klatke krolikom mam młode mają 2 tyg 4 dni i


Mam młode króliczki 2 tyg 4 dni i nie jestem pewna czy juz im zmienić klatke ?
Autor: ~młody (2018-03-15 14:27:46)      [odpowiedzi: 0]
Temat:

sprzedam


sprzedam 90szt królików baran angielski
Autor: ~pincessa (2017-12-12 15:29:17)      [odpowiedzi: 0]
Temat:

króliki


mój króliczek był dopuszczony gdy miał 5 miesięcy
Autor: ~Julia (2017-08-10 11:42:37)      [odpowiedzi: 1]
Temat:

Króliki


Czy króliczyca może zjeść wszystkie swoje młode?
Autor: ~Julia (2017-08-08 12:24:43)      [odpowiedzi: 0]
Temat:

Króliki


Od ilu miesięcy króliczyca może być kotna?
Autor: ~Julia (2017-08-08 12:21:38)      [odpowiedzi: 1]
Temat:

Króliki


Ja boje się że moja samica wszystkie swoje młode pozjada.
Autor: ~damian (2016-12-21 18:09:26)      [odpowiedzi: 2]
Temat:

dzikus


moja samica jest domnie taka dzika
Autor: ~damian tułacz 15 lat (2016-12-20 19:22:38)      [odpowiedzi: 2]
Temat:

kruliczek


co robici z małymi jak samica je pozuci
Autor: ~bartek (2016-03-21 19:23:00)      [odpowiedzi: 0]
Temat:

gnój


mozna ale trzeba to robić dookoła gniazda
Autor: ~kamil (2015-05-16 19:01:20)      [odpowiedzi: 11]
Temat:

króliki


czy ożna wywalać od kulików gnuj jak mają gniazdo z małymi krulokami



Dodaj nowy wątek
Temat:
Autor: Napisz wynik działania: 4minusplus 1 =
Walczymy ze spamem w komentarzach. Spam generują roboty. Rozwiązanie powyższego działania przekonuje nas że nie jesteś robotem :)
krole.pl © 2024