Krole.pl - hodowla królików, informacje i porady dla hodowców

Najciekawsze komentarze
Autor: ~Maria Bratus (2014-12-28 20:54:05)
Temat:

nie zgadzam sie z tym ze krolica ktora jak ma ponizej 4 mlodych jest malo wydajna


Mnialam krolice ktora w pierwszym mniocie ukocila tylko dwa malenstwa kolega mowil zebym jej sie pozbyla bylam uparta i ja zostawilam i dobrze zrobilam w drogim mniocie ukocila mi 8 maluchow moja teoria nieraz pierwszy mniot moze byc maly zeby drogi [...]
Autor: Janek (2013-05-17 15:37:58)
Temat:

Od czego zacząć hodowlę królików?


Witam,

kilka dni temu przeszedłem na emeryturę. Myślę, że będę miał teraz sporo czasu, a że mieszkam na wsi i mam 1,34ha działkę (na której mieszkam) chciałbym zająć się hodowlą królików. Mam pomieszczenie gospodarc [...]

Krycie i ciąża królików

krole.pl » Hodowla królików » Rozród królików » Krycie i ciąża królików

Samica królika z noworodkiem
Samica królika z noworodkiem


     Dobrze jest klatki samców pomieścić osobno, tak aby nie stykały się one bezpośrednio z samicami ani też nie dochodził do nich zapach samic czy też zapach ich moczu, ponieważ drażni to samce i w rezultacie może odbić się ujemnie na ich zdrowiu. Dlatego najlepiej będzie, jeżeli klatki dla samców ustawimy w osobnym pomieszczeniu lub w króliczarniach prowadzonych pod gołym niebem z dala od reszty hodowli. Jeżeli sprawiałoby to zbyt duże trudności, trzeba umieszczać je przynajmniej z boku większego zespołu klatek lub w pomieszczeniach piętrowych na najwyższym piętrze.

     Krycie samicy powinno odbywać się zawsze pod kontrolą hodowcy. Za zupełnie niewłaściwe postepowanie musimy natomiast uważać zwyczaj wspólnego zamykania zwierząt na czas dłuższy w jednej klatce. W ten sposób bowiem po kilkunastu czy nawet kilkudziesięciu godzinach hodowca nie wie ostatecznie, czy samica została pokryta.

     Dobry hodowca przenosi samicę do klatki samca (nigdy przeciwnie) i czekając w pobliżu obserwuje, gdy nastąpi pokrycie, usuwa samicę z klatki samca.

     Zazwyczaj zwierzęta łączą się już po kilkunastu minutach, w czasie których samica początkowo ucieka (niezbyt zresztą gwałtowanie) przed samcem. Gdy natomiast królica nie chce przyjąć samca, wsuwa się zadem w róg klatki i broni się odpychając go i gryząc lub też ucieka, nie pozwalając samcowi na przybliżenie się do siebie. Takie zachowanie się samicy możemy zaobserwować zwłaszcza wówczas, gdy jest już zapłodniona i po kilku dniach po raz drugi wpuszcza się ją do klatki samca. Nie jest to zawsze pewną oznaką kotności , gdyż niekiedy kotne już samice dają się pokrywać ponownie.



     Za zupełnie wadliwe przy kojarzeniu zwierząt należy uważać przenoszenie samca do klatki samicy, gdyż w obcym otoczeniu czuje się on niepewny, wskutek czego zachowuje się trwożliwie oraz wahająco. Obawiając się niebezpieczeństwa obwąchuje najpierw ściany i katy obcej klatki, a dopiero potem zwraca uwagę na samicę. Hodowca traci przez to bardzo wiele czasu czekając na pokrycie.

     Za wskazówkę, że pokrycie zostało już dokonane, można uważać moment, gdy samice po kilku gwałtownych skokach, połączonych zazwyczaj z silnymi uderzeniami tylnych nóg o podłogę klatki, opuści nagle uszy i z piskliwym pomrukiem przewróci się na bok. Gdy to nastąpi, należy zaraz usunąć samicę z klatki samca.

     Niektórzy hodowcy radzą powtórzyć krycie jeszcze w dniu następnym. Postępowanie takie wpływa jednak, tylko w bardzo nieznacznym stopniu na podniesienie pewności zapłodnienia, toteż w praktyce można go zazwyczaj zniechęcać. Powtarzanie natomiast pokrywania tym samym samcem w ciągu jednego dnia nie ma praktycznego znaczenia, gdyż niepotrzebnie tylko wyczerpuje i rozdrażnia zwierzęta.

     Stwierdzono natomiast wielokrotnie korzystne następstwa krycia tej samej samicy kolejno dwoma samcami. Sposób ten daje większą pewność zapłodnienia i przyczynia się do zwiększenia liczebności miotów. Nie możemy go jednak stosować w hodowlach zarodkowych, gdzie ważne jest stwierdzenie, po jakim ojcu pochodzą uzyskane młode.



     Pokrycie nie zawsze jest równoznaczne z zapłodnieniem. Ważne jest więc, aby hodowca mógł w porę zorientować się, czy samice są kotne. Zalecany niejednokrotnie sposób powtórnego (kontrolnego) krycia samic po upływie tygodnia lub dziesięciu dni od pierwszego stanowienia nie jest zupełnie pewny. Stwierdzono bowiem już niejednokrotnie, że samice już wyraźnie kotne nawet na kilka dni przed wykotem przyjmowały jeszcze samca.

     Pewniejsza kontrolę stanowi wymacywanie rozwijających się płodów, sposób ten jednak wymaga już pewnej wprawy i ostrożności w postępowaniu.

     Oznaką, że samica jest kotna i że niedługo już będzie miała młode, jest nabrzmiewanie jej gruczołów mlecznych i ścielenie przez nią gniazda ze ściółki i z puchu, który wyskubuje sobie na podbrzuszu i na piersiach.

     Do ścielenia gniazda przystępuje samica normalnie po upływie czterech tygodni od pokrycia. Gdy jednak samica zaraz po stanowieniu ściele tzn. fałszywe gniazdo, jest to jedną z pewnych oznak, że zapłodnienie nie nastąpiło.

     Czasami występuje u królic tak zwana ciąża rzekoma. Dzieje się to wówczas , gdy po pokryciu i późniejszym jajeczkowaniu (tj. po wydaleniu dojrzałych jajeczek z jajnika) zapłodnienie jednak z jakiejś przyczyny nie nastąpiło. W takich wypadkach zanim pęknie pęcherzyk Graffa i powstające w ich miejsce ciałka żółte ulegają całkowitemu zanikowi w jajniku, królica zachowuje się jak gdyby była kotna, a nawet ściele przedwcześnie gniazdo. Stan ten jednak najczęściej szybko mija.

     Czasem samica niekotna nie chce przyjąć samca. Zamykanie wspólne zwierząt na czas dłuższy nie jest w takich wypadkach wskazane. Korzystne będzie raczej umieszczanie zwierząt w sąsiednich klatkach, tak aby mogły się one widzieć i obwąchiwać wzajemnie, a po paru dniach ponownie dopuszczenie ich do siebie. Jeżeli i w tym wypadku nie będzie oczekiwanego skutku, należy zwierzę usunąć z hodowli.

     Kotność królicy trwa zazwyczaj 30 dni, przeciąga się jednak niekiedy do pełnych 5 tygodni. Ilość młodych w miocie bywa bardzo rozmaita, najczęściej jednak 4 - 8 królicząt i tę liczbę należy uważać za prawidłową. Gdy w miocie jest mniej niż 4 sztuki młodych, dowodzi to małej płodności matki i leży poniżej granicy opłacalności hodowli. Jeżeli w miocie jest więcej niż 8 młodych, wówczas matka nie może zazwyczaj wszystkich odchować jednakowo starannie i dokładnie, ponieważ nie wystarcza jej pokarmu. W takim wypadku najsłabsze młode usuwamy albo też część miotu podkładamy innym, mniej płodnym samicom, jeżeli wykociły się one mniej więcej w tym samym czasie.

     Rozmnażanie królików nie jest związane z porą roku, lecz może nastąpić w okresach wybranych dowolnie przez hodowcę. Na ogół przyjmuje się, że pomiędzy wykotem a następnym pokryciem samicy powinno upłynąć 4 - 6 tygodni. Przy bardzo intensywnym systemie hodowli hodowca może więc doprowadzić do 5 miotów od jednej samicy w ciągu roku. Jest to już jednak bardzo wyczerpujące dla zwierząt i dlatego nie zaleca się powszechnego stosowania tak częstego krycia. Lepiej jest dać samicom możność wypoczynku przez pewien czas, aby zbyt częste wykoty nie odbijały się ujemnie na ich zdrowiu. Takie postepowanie zgadza się również z ogólnymi warunkami godpodarstwa, i to tym bardziej, że w czasie zimowych miesięcy wychów młodzieży trafia na ogół na duże trudności zarówno z powodu mrozów, jak też i z powodu braku odpowiedniej karmy, zwłaszcza zielenin bogatych w składniki witaminowe. Dlatego najpraktyczniej jest doprowadzić do uzyskania 3 miotów w roku, ale ostatni miot nie powinien wypaść później niż w sierpniu.
Komentarze (94)
Autor: ~Ola (2022-09-03 12:43:34)      [odpowiedzi: 0]
Temat:

Króliki


Moje króliki siedziały razem 2tygodnie będą mieć już małe gdy rozdzielę?
Komentarz nie posiada autoryzacji. Może zostać usunięty.
Autor: ~Ola (2022-09-03 12:43:30)      [odpowiedzi: 0]
Temat:

Króliki


Moje króliki siedziały razem 2tygodnie będą mieć już małe gdy rozdzielę?
Komentarz nie posiada autoryzacji. Może zostać usunięty.
Autor: ~Maciek (2021-04-29 21:53:48)      [odpowiedzi: 2]
Temat:

Samiec


Samiec nie chce pokryć samicy co mam zrobić ma 8 miesięcy
Komentarz nie posiada autoryzacji. Może zostać usunięty.
Autor: ~rrr0 (2021-04-13 18:29:54)      [odpowiedzi: 0]
Temat:

poronienie


witam moja samica termondzka rodzi po 2 tygodniach jaka może być przyczyna
Komentarz nie posiada autoryzacji. Może zostać usunięty.
Autor: ~Patryk (2021-01-01 14:38:34)      [odpowiedzi: 1]
Temat:

Królik


Witam mam samice wjs i za pierwszym razem nie zaszła w ciążę.
A teraz jest agresywna drapie i gryzie a jak chce
Dospuscic do samca to go atakuje już staram się ją pokryć drugi
Tydzień co mogę jeszcze jej poradzić?
Komentarz nie posiada autoryzacji. Może zostać usunięty.
Autor: ~Mateusz (2019-11-21 17:15:29)      [odpowiedzi: 0]
Temat:

Urojienie ciazy samicy


Witam ja wlasnie ma raczej taka samice ktora uroila sobie ciaze poniewaz dopuszczalem samiec pokrywal ale nie do konca widac bo kulila sie a od 8 dni ma gdniazdo w nie wielka ilosci siersci to czyli to jest ta uroiona ciaza ? Nie daje sie ruszyc bo p [...]
Komentarz nie posiada autoryzacji. Może zostać usunięty.
Autor: nieruchomosci@ukr.net (2019-05-03 18:02:45)      [odpowiedzi: 0]
Temat:

Ukraina. Uslugowa produkcja profili aluminiowych. Cena zalezy od zamawianych ilosci, mozliwosci produkcyjnych. Profile aluminiowe standardowe kantowniki, zamkniete kwadratowe, prostokatne, rury, teowniki, zetowniki, ceowniki i inne. Dostepne



Ukraina. Uslugowa produkcja profili aluminiowych. Cena zalezy od zamawianych ilosci, mozliwosci produkcyjnych. Profile aluminiowe standardowe kantowniki, zamkniete kwadratowe, prostokatne, rury, teowniki, zetowniki, ceowniki i inne. Dostepne [...]
Komentarz nie posiada autoryzacji. Może zostać usunięty.
Autor: ~Początkujący (2019-01-27 14:26:08)      [odpowiedzi: 1]
Temat:

wiek


Ile lat/miesięcy muszą mieć króliki teddy karzełek żeby można było dopuścić samca do samicy?
Komentarz nie posiada autoryzacji. Może zostać usunięty.
Autor: ~Lukad (2019-01-12 15:24:23)      [odpowiedzi: 1]
Temat:

samica


do jakiego wieku można dopuszczać samice
Komentarz nie posiada autoryzacji. Może zostać usunięty.
Autor: ~pomoc (2018-07-24 21:46:29)      [odpowiedzi: 2]
Temat:

zakacanie


ile dni można dopuszczać samca do samicy
Komentarz nie posiada autoryzacji. Może zostać usunięty.
Autor: ~Emil (2018-05-30 08:32:27)      [odpowiedzi: 6]
Temat:

Dwa.okocenia bez.samca


Witam niedawno samica sie okocila....male juz lataja i jedza same...minelo moze.miesiac...i nagle samica sie okocila jak to mozliwe ze zrobila to drugi raz ale.juz bez.pokrycia?
Komentarz nie posiada autoryzacji. Może zostać usunięty.
Autor: ~ann (2018-04-01 21:50:09)      [odpowiedzi: 0]
Temat:

króliki


Samica po kryciu zrobiła gniazdo ze słomy więc wywnioskowałem że nie jest kotna i została pokryta ponownie po tym następnego dnia do gniazda dołożyła sierści i w nim siedziała.Czy jest szansa że jest kotna.
Komentarz nie posiada autoryzacji. Może zostać usunięty.
Autor: ~Hodowca (2018-02-12 19:31:31)      [odpowiedzi: 2]
Temat:

czy mogę pokryć samice miniaturke zwykłym samcem?


Witam! Mam samicę miniaturkę i zwykłego dużego samca, chciałbym ją pokryć tym samcem, ale nie wiem czy mogę. Dosadzałem do niej samca, ale ona go gryzła i jak ich zamknąłem to samica bardzo piszczała i ją wypuściłem. Samiec chce na ni [...]
Komentarz nie posiada autoryzacji. Może zostać usunięty.
Autor: ~początkujący (2017-11-16 00:10:32)      [odpowiedzi: 1]
Temat:

króliki na wybiegu


Witam, mam parkę królików w zagrodzie na powietrzu, wykopały ogromną norę, jakie jest prawdopodobieństwa wychowania tam młodych ?
Komentarz nie posiada autoryzacji. Może zostać usunięty.
Autor: ~elo (2017-11-08 17:37:57)      [odpowiedzi: 0]
Temat:

samica


samica miała termin na 9 listopada 6 listopada cała się wykrwawiła a się nie okociła co zrobić zero gniazda nie robi to duza samica pokryta wielkim samcem
Komentarz nie posiada autoryzacji. Może zostać usunięty.
Autor: ~Franciszek (2017-10-14 16:06:31)      [odpowiedzi: 1]
Temat:

samica NB pierwszy wykot -martwe młode


kiedy pokryć ją ponownie ?
Komentarz nie posiada autoryzacji. Może zostać usunięty.
Autor: ~Seba hodowca (2017-10-06 20:34:34)      [odpowiedzi: 1]
Temat:

wykot samicy przy samczyku


Witam mam pytanie. Czy jeśli samica stoi obok samczyka w wieku 6 m-cy to czy przy koceniu może nie wychować młodych? Ja osobiście uważam że 6-miesięczny samczyk to jeszcze dziecko i nie ma takiej możliwości,ale proszę o poradę
Komentarz nie posiada autoryzacji. Może zostać usunięty.
Autor: ~Nina M (2017-07-04 00:58:55)      [odpowiedzi: 0]
Temat:

Czy samica jest plodna i może zajsc w ciążę gdy ma ciaze urojoną?


Dopuscilam samca do samicy gdy miała ciaze urojoną jednak o tym nie wiedziałam. Czy wykot nasataie?
Komentarz nie posiada autoryzacji. Może zostać usunięty.
Autor: ~Andrzej (2017-05-25 13:33:28)      [odpowiedzi: 0]
Temat:

króliki samica


czy jak samica ma młode króliki może się wykocić ponownie bez dopuszczania samca
Komentarz nie posiada autoryzacji. Może zostać usunięty.
Autor: ~Catorexs (2017-04-29 07:55:31)      [odpowiedzi: 3]
Temat:

Króliki


Czy można samca dopuścić do matki
Komentarz nie posiada autoryzacji. Może zostać usunięty.
Autor: ~hodowca (2017-04-27 10:05:12)      [odpowiedzi: 1]
Temat:

krycie


ile czasu po wykoceniu można puszczać samice
Komentarz nie posiada autoryzacji. Może zostać usunięty.
Autor: ~hodowca (2017-04-27 09:55:46)      [odpowiedzi: 2]
Temat:

krule


ja zawsze pszenosze samca
Komentarz nie posiada autoryzacji. Może zostać usunięty.
Autor: ~KokosXd (2017-04-22 10:33:40)      [odpowiedzi: 3]
Temat:

Porut


Czy od dnia dopuszczania samicy za miesiac tego dnia co doposcilismy to sie wtedyk okoci ?
Komentarz nie posiada autoryzacji. Może zostać usunięty.
Autor: damianzmuda123 (2017-04-02 21:20:33)      [odpowiedzi: 0]
Temat:

Poród nieżywych osesków


Hej w ubiegłym tygodniu kocily mi sie samice belgijskich olbrzymow. 3 samice piereiastkow urodzily nie żywe młode z czego jedna zrobiła gniazdo z sierści a reszta urodzila luzem na ściolce. Wszystkie samice byly kryte dwoma samcami a jedna mial [...]
Komentarz nie posiada autoryzacji. Może zostać usunięty.
Autor: ~Paweł (2017-03-26 15:11:08)      [odpowiedzi: 0]
Temat:

Samica


Ile miotów może mieć samica Bf
Autor: ~Anka (2017-03-22 21:21:58)      [odpowiedzi: 5]
Temat:

2 kotne samice w jednej klatce


Posiadam dwie samice,ktore od malego przebywaja razem.
Na chwile obecna obie sa kotne(zostaly dopiszczone)czy nad g moga ptzebywac razem, w jednej klatce?
Odseparowalam je, bo tak mi doradzono ibteraz jakby tesknily za soba, nie chca [...]
Autor: ~damian (2017-01-07 14:31:20)      [odpowiedzi: 2]
Temat:

ciąrza


czy do klatki trzeba włożyć kotnik.
Autor: ~BUNIA (2016-05-18 17:29:38)      [odpowiedzi: 2]
Temat:

rozród królików,


Moja króliczka ma 9 małych które mają już 15 dni czy to znaczy, ze wszystkie wykarmi ? Od kiedy mogę mieć pewność, że są już wszystkie bezpieczne czy jakoś może mogę je dokarmiać czy coś ? Mam tylko tą króliczkę i nie mogę podrzu [...]
Komentarz nie posiada autoryzacji. Może zostać usunięty.
Autor: ~kacper(chodowca królików) (2016-03-15 15:10:31)      [odpowiedzi: 2]
Temat:

czemu samica sie nie chce okocić na czas?


witam,bardzo prosze żeby mi ktoś powiedzał czemu moja samica sie jeszcze nie okociła poniewarz dopóściłem czarną samice z białym samcem (kalifornijskim) w dniu 10.02.2016 a dzisiaj mamy 15.03.2016 i prosze mi powiedzieć czemu samica sie sp [...]
Komentarz nie posiada autoryzacji. Może zostać usunięty.
Autor: ~B.H (2016-03-02 19:21:32)      [odpowiedzi: 1]
Temat:

króliki


pokryłem samice bos po raz pierwszy . samica zaczeła robić w 21 dniu ciązy gniazdo dzis jest 32 dzień i młodych nie ma . mógłby mi ktos doradzić co sie stało
Komentarz nie posiada autoryzacji. Może zostać usunięty.
Autor: ~zenek (2016-03-01 17:19:00)      [odpowiedzi: 3]
Temat:

króliki


kiedy można dopuścić samicę jak po wykoceniu pozdychały
Komentarz nie posiada autoryzacji. Może zostać usunięty.
Autor: ~rolnik (2016-02-25 21:02:40)      [odpowiedzi: 0]
Temat:

liczba młodych


Witam nie zgadzam się z panem że samica zapłodniana 2 samcami ma większą liczbe młodych ponieważ to zależy tylko od samicy w którym dniu zostanie zapłodnionami na ile części pidzieli się komurka jajowa
Komentarz nie posiada autoryzacji. Może zostać usunięty.
Autor: ~Maro (2016-02-08 17:35:43)      [odpowiedzi: 2]
Temat:

Samiec


W jakim wieku samiec jest gotowy do pokrycia
Komentarz nie posiada autoryzacji. Może zostać usunięty.
Autor: ~Anna (2016-02-01 22:35:34)      [odpowiedzi: 0]
Temat:

ile przybierają


Ile Wasze króliki przebierają na wadze w ciągu tygodnia w ciąży
Komentarz nie posiada autoryzacji. Może zostać usunięty.
Autor: ~Kłulik (2016-01-26 16:16:55)      [odpowiedzi: 0]
Temat:

Hi!


Czy samica musi mieć samca żeby mieć mlode?
Ki
Komentarz nie posiada autoryzacji. Może zostać usunięty.
Autor: Snajp (2016-01-24 16:29:21)      [odpowiedzi: 2]
Temat:

łączenie Królik kalifornijskiego


Witam zaczynam dopiero po długiej przerwie znowu hodowle przydomową i chciałem zapytać czy stoji coś na przeszkodzie połączenie zwykłóego króla z kalifornijski
Komentarz nie posiada autoryzacji. Może zostać usunięty.
Autor: ~annim (2015-08-21 21:28:31)      [odpowiedzi: 0]
Temat:

króliki


Królik na pierwszy miot może mieć mniej królików a przy 2 lub 3 może mieć mało
Komentarz nie posiada autoryzacji. Może zostać usunięty.
Autor: ~Rebeka (2015-03-25 23:25:05)      [odpowiedzi: 1]
Temat:

krycie,rozród królików


Autor: ~Rebeka (2015-03-25 23:23:41)
Temat: Re: nie zgadzam sie z tym ze krolica ktora jak ma ponizej 4 mlodych jest malo wydajna
Witam!Wczorajszej nocy okociły mi się dwie samice..jednak jedna z nich w ogóle nie uwiła gniazda(wcze [...]
Komentarz nie posiada autoryzacji. Może zostać usunięty.
Autor: ~Maria Bratus (2014-12-28 20:54:05)      [odpowiedzi: 7]
Temat:

nie zgadzam sie z tym ze krolica ktora jak ma ponizej 4 mlodych jest malo wydajna


Mnialam krolice ktora w pierwszym mniocie ukocila tylko dwa malenstwa kolega mowil zebym jej sie pozbyla bylam uparta i ja zostawilam i dobrze zrobilam w drogim mniocie ukocila mi 8 maluchow moja teoria nieraz pierwszy mniot moze byc maly zeby drogi [...]


Dodaj nowy wątek
Temat:
Autor: Napisz wynik działania: 4minusplus 8 =
Walczymy ze spamem w komentarzach. Spam generują roboty. Rozwiązanie powyższego działania przekonuje nas że nie jesteś robotem :)
krole.pl © 2023